tirsdag, juli 03, 2007

Siste dag på ranch,Townsend med safirjakt, St.Marys,Glacier nasjonalpark, og Flathead Lake

Har ikke hatt tid/ork/anledning til å skrive reisebrev på en stund, så her kommer en liten oppsummering av de siste dagene. Kristian fikk fisketur i Gallatin River med masse tips om fluefiske på fredag, og fikk hele seks fisk! Jeg skulle benytte anledningen til å vaske klær så lenge, men pga vannmangel var vaskeriet der stengt. Fikk dratt en tur til Bozeman etter Kristians fisketur og sett i en koselig Quiltebutikk, Quilting in the Country, så fikk kost meg litt jeg og. GPSen, med sin forkjærlighet for grusveier fant som vanlig fram for oss, men den valgte som vanlig en støvete grusvei om enn med flottere omgivelser enn de vanlige veiene. Det har nok blitt nok Quiltshops på turen til å kjede vettet av stakkars Kristian, men han har nesten ikke klaget. Heller tappert forsøkt å ignorere mine ivrige utrop "quiltebutikk!! Se! quiltebutikk!!" hver gang vi har passert en. I skrivende stund har vi vel vært innom ihvertfall 7...
Lørdag forlot vi den komfortable ranchen og vendte tilbake til det harde campinglivet. På veien dro vi innom en gammel forlatt gruveby, såkalt ghosttown. Det var faktisk rimelig skummelt! Vi dro til en langt innimellom som het Elkhorn,og var nesten de eneste turistene der. Det var faktisk skummelt å gå inn i bygningene, for eksempel det gamle dansestedet hvor du såvidt kunne ane sporene av de som en gang hadde vært der. Etterpå dro vi til et lite sted utenfor Helena som het Townsend. Stedet var et skikkelig blunk-og-du-går-glipp-av-det sted, men campingplassen var fin og nyrenovert. De hadde også en ny restaurant like ved fikk vi vite, som vi bare måtte prøve ut. Restaurant var vel å ta hardt i, det var mer en slags iskrembod som solgte mat (og is), men det var kanskje den mest sjarmerende boden du kan tenke deg. Det lyste av at noen hadde satt sin villeste idé ut i livet, og det funka! Hvit og knall rosa bod, med gjennomført flamingotema ned til blinkende flamingolys ved bordene. Det så ut som en Miami art deco strandhytte hadde krasja med en...ja, flamingo, og det midt på tjukkeste bondelandet i Montana. Men man bare måtte jo bli i godt humør av et sånt sted, særlig når det ble drevet av to hyggelige damer som lagde fantastisk milkshake! Ellers var det et flott vann i nærheten, som vi måtte ned å beundre.
Vi oppgraderte til campinghytte i det det begynte å blåse opp til uvær, og teltet faktisk blåste ned.... Det regnet litt den natta, det første ordentlige regnet på turen.
Neste dag dro vi innom en safirgruve og gravde etter safirer. Vi ville prøve å grave litt selv i tillegg til å få en ferdig sekk med grus å gå igjennom, så vi fikk jo ganske mye jobb med alt sammen! Etter fire timer med å grave i grus med pinsett hadde vi funnet noen små safirer og en liten opal og i følge eieren av stedet (som i grunn kunne fortalt oss hva som helst) var de verdt rundt 350 dollar. Så får vi se da, om de kan bli et fint smykke noen gang!
Etter gravingen dro vi videre til St.Marys, langt nord i staten, som ligger ved inngangen til Glacier nasjonalpark. Vi så mye flott natur på veien dit, men kjørte som vanlig the scenic route utenfor allfarvei. Når vi endelig kom til sivilisasjon var vi så sultne at vi vandret inn på nærmeste spisested. Vi befant oss på nok et knøttlite sted og spisestedet var en sånn type landsens brun pub der du har følelsen av at all samtale stilner og alle hoder snur seg i det fremmede kommer inn døra... Og der sto vi i shorts og solbriller blandt cowboyhattfolket. Men det gikk bra, stedets hund godtok oss, og vi fikk oss en tålelig grei burger (krydder fantes tydeligvis ikke der) og forlot stedet uten å ha blitt spist levende eller blitt utfordret til duell for å ha fornærmet vertskapet eller noe sånt. Vel framme i st.Marys bodde vi også i hytte siden det er ganske kaldt om natta der..
Vi fikk høre at veien vi skulle kjøre i nasjonalparken, den berømte Going to the Sun road, ikke var åpnet for sesongen ennå pga vedlikehold, men heldigvis åpnet den dagen etter. Vi kjørte den motsatt vei (FRA sola) men det var utrolig flott der! Bratt svingete vei blandt høye fjell, bekker og fosser og dype avgrunner. Parken ligger helt i nord og fortsetter over grensen til Canada så landskapet ligner mer på det norske enn det i Yellowstone. Det var en flott tur! Men vi har nok fortsatt ikke sett bjørner. Mye mindre synlig dyreliv langs veien i Glacier enn i Yellowstone.
Vi endte opp i Polson ved Flathead Lake. Det er mye indianerkultur i omegnen her, det er ganske artig å se. Vi overnatter her i telt, så er det tilbake til Yakima i morgen og tilbake til Seattle 4.juli. Så bærer det heimatt 5.juli! Hilsen Jorunn 02.07.07